Persbericht: Paquay & Associates als eerste Belgische consultant gecertifieerd voor het vermaarde Business Model Canvas van Osterwalder en Pigneur

Brussel/Genève Matty Paquay behoort, samen met 30 andere wereldwijde business consultants tot de eerste die erkend werden als officieel trainer voor het vermaarde Business Model Canvas. Matty is op dit ogenblik de eerste en ook enige Belg die deze certificatie wist te behalen. Meer nog, het blijkt een primeur voor de hele Benelux.

Het begon allemaal in 2010 toen Alexander Osterwalder en Yves Pigneur het boek Business Model Generation schreven. Het boek beschrijft een methodologie waarmee bedrijven, van eenmanszaken tot multinationals nieuwe business modellen kunnen ontwikkelen en nieuwe business-ideeën kunnen testen. Cruciaal hier bij is de brede betrokkenheid van de eigen medewerkers. Het boek werd een wereldwijde bestseller.

De technieken worden wereldwijd gebruikt maar jammer genoeg lang niet altijd goed toegepast. Daarom begonnen de auteurs met het opzetten van sessies waarbij consultants leren om de technieken juist toe te passen. Matty Paquay is één van de 30 consultants wereldwijd die de assessment met succes hebben doorlopen. Hij is bovendien de eerste Belg die gecertifieerd is.

Matty Paquay : “Wij begeleiden groeibedrijven bij het nemen van de juiste beslissingen en het doorvoeren van de juiste aanpassingen in scharniermomenten. Het Business Model Canvas is één van de middelen die we in die begeleiding gebruiken. Wellicht omdat het een bekende tool is, zie je hem her en der opduiken. Maar in de meeste gevallen wordt hij onvakkundig gebruikt. Wij wilden onze klanten de garantie geven dat de techniek bij ons wel juist wordt toegepast. Vandaar ook de certificering. Je moet het de auteurs wel nageven: ze pakken het opleidingstraject voor master trainers heel ernstig aan. Er zijn immers heel wat consultants die op het einde van het traject niet werden gecertificeerd.”

Foto : van links naar rechts : Alex Osterwalder, Matty Paquay, Dr. Yves Pigneur

Foto: